35 12 12 99
  • Få nemt info om foredragsholdere
  • Danmarks professionelle foredrag
  • Kontakt os nemt for information

Mette Villemoes Ponty

Direktør og foredragsholder. Foredrag om kommunikation og ledelse i virksomheder.
Mette Villemoes Ponty har mere end 10 års erfaring med at holde foredrag og workshops for virksomheder, det offentlige, skoler og non-profit organisationer. Med en blanding af humor og egne eksempler fra hverdagen får hun skabt både latter og eftertanke i rummet. Mettes foredrag bygger på princippet om Ozzhams Razor, der siger; hvis der er flere mulige løsninger på et problem, så er den simpleste, nok den bedste.

Det overordnede budskab i Mettes foredrag er, at vi ikke kun skal have fokus på vores adfærd, altså hvad vi gør, men i langt højere grad have fokus på, hvad vores indstilling er, eller Mindset som det ofte kaldes. Altså et fokus på hvordan vi gør, det vi gør. Hendes foredrag handler om, at al forandring og fokus på resultater begynder med os selv.

Mette har en fortid som salgs- og marketingchef i en engelsk og amerikansk virksomhed og fra flere reklamebureauer, blandt andet som strategisk direktør. Hun har boet og arbejdet i England og Dubai, været selvstændig siden 2003 og har en HD-A fra Aarhus og en MBA fra Durham University i England. Mette er i dag direktør for Arbinger Instituttet i Skandinavien.

Mette Villemoes bog 'Den blinde vinkel - lederens største udfordring' udkommer i september 2017 og omhandler, hvordan du som leder kan spotte din egen andel i problemerne, og ændre indstilling, så du kan løse dem.

Forespørg på foredrag med Mette Villemoes Ponty

Ja tak - jeg vil gerne modtage forfatterforedrags nyhedsbrev om nye foredragsholdere, m.m.

Foredrag af Mette Villemoes Ponty

Konfliktforebyggende kommunikation

Kender du det, at du kommer på arbejde, og din kollega siger ikke ’godmorgen’? Eller at du sidder på et møde, og nogen stiller spørgsmålstegn ved det, du siger? – Og kender du så det, at nogle dage tænker du ’pyt’ eller ’der er noget, om det du siger’, eller bemærker det slet ikke? Og andre dage tænker du noget i retning af; ’åh, hvor er hun sur’, ’de er altid efter mig’, ’man kan aldrig få lov at komme med nye ideer’?

Foredraget giver et bud på et sprog og nogle diagrammer til at forstå, at vi selv er med til at skabe og fastholde de konflikter, vi møder på arbejdspladsen. Og at vi derfor også selv kan være med til at fjerne og forebygge dem, hvis vi tager ansvar alle sammen.

Hvad koster konflikterne i din virksomhed?

Kay Pollak siger: ’Konflikter begynder, ikke med den første, men med den anden sætning’, og jeg mener, han har ret. I dette foredrag får I en model til at forstå konfliktens anatomi. Og ikke mindst en simpel måde at tale om og bearbejde konflikter på din egen arbejdsplads. Med sjove eksempler og mulighed for at I kommer med jeres egne, kan vi bruge modellen konkret og derefter beregne omkostningerne. Både de menneskelige, men også fejlbeslutningerne, sygemeldinger, udskiftning af medarbejdere, dårlig trivsel, silotænkning og så videre.

Hvad nu hvis det er mig, der er problemet?

Man kan skelne mellem en kultur, hvor mennesker mødes og ofte tænker om hinanden; De andre er dødirriterende. De forstår ingenting, og er kun ude på at lægge hindringer i vejen for mig: damen med den store indkøbskurv foran mig i køen i Føtex, den langsomme lastbilchauffør i overhalingen, min kollega, der ikke gider hjælpe mig, mine medarbejdere der ikke leverer, det vi havde aftalt, eller som er negative over forandringer, og mine børn, der aldrig rydder op. Den kunne man kalde for en ’Afvisende’ kultur, eller en kultur, hvor vi leder efter fejl og mangler. Og en kultur, hvor vi måske går til hinanden med en mere anerkendende tilgang. Hvor vi tænker: Gad vide om han har travlt, når han overhaler på den måde? Eller hvordan kan jeg være med til at løse den her opgave?
Den ene tilgang driver irritation, problemer, manglende effektivitet, stress, dårlig stemning og konflikter. Den anden har måske mere fokus på resultater, initiativ, humor og tillid.

Problemet med de to tilgange er, at vi ikke opdager, at det er os selv, der er med til at skabe kulturen. Vi tror, det er de andre. Arbinger kalder det, ’at være i boksen’, og boksen inviterer andre til også at gå i boksen. Og så har vi balladen. Boksene gør os nemlig irrationelle, og forhindrer os i at nå vores mål. Det gælder både politisk, på arbejdspladsen og derhjemme. Og det har omkostninger, vi slet ikke gør os nogen forestillinger om!

Hvordan skaber vi forandring? - Og hvorfor er det så svært?

Vi har i efterhånden mange år talt om forandringer, måske endda i en sådan grad, at medarbejderne er lidt trætte af at høre om det. Måske skulle vi kalde det at lede og skabe forandringer, 'at søge at få positiv indflydelse på hinanden' i stedet? Foredraget har tre hovedpointer; 1. Hvis du vil forandre, skal du selv forandres. 2. En model for at forstå hvad der skal til, for at få positiv indflydelse på andre og til at planlægge eventuelle nye forandringsprocesser, hvad enten det er indførelse af LEAN, nye arbejdstider, omstrukturering eller bare en ny slags kaffeordning på arbejdspladsen. Det er samme principper der gælder. 3. Introduktion til ideen om at der findes to grundlæggende tilgange; en hurtig/langsom og en langsom/hurtig.

Fra jeg- til vi-orienteret indstilling – En mental LEAN-Proces

Grundlæggende kan vi møde verden på to måder; med en jeg-indstilling, hvor mit primære fokus er mig. Mig, mig, mig. Hvad vil jeg, hvad er mine mål, hvem har jeg lyst til at samarbejde med, hvad har jeg på min liste i dag, hvornår skal jeg gå, så jeg kan hente børn, hvad er vigtigst på agendaen for mit job osv. I modsætning er der en vi-orienteret indstilling, hvor fokus i langt højere grad handler om, hvad man kan bidrage med, til at virksomheden når i mål. Hvor man løfter blikket og opdager, at de andre omkring sig, også har deres udfordringer og mål, og at man sammen skal se, om man kan komme frem. Foredraget introducerer en metode til at have fokus på kunder, kolleger, medarbejdere og leder i forhold til at nå egne mål.

Kan man være hård og krævende og stadig have en sund kultur?

Det er en almindelig misforståelse, at en leder, der går op i relationer og kultur, ofte er en blød leder, som man kun kan have fokus på i opgangstider. Dette foredrag taler om forskellen på indstilling og adfærd. Om at man kan have blik for andre mennesker og alligevel have en hård adfærd. At forskellen ligger i, hvordan vi stiller krav, korrigerer, måske endda fyrer eller skærer væk. Og om hvordan man omvendt kan have en blød adfærd men med fokus på sig selv. Og dermed kommer til at dyrke en organisation, som ikke når sine mål, som er konfliktsky og godt nok har det hyggeligt, men som ikke har fokus på resultater.

Den blinde vinkel - lederens største udfordring

Havner du indimellem i situationer, hvor det føles som om, du er omgivet af idioter? Mennesker, der slet ikke forstår alt det gode, du bidrager med, som misforstår og modarbejder dig. Så er der hjælp at hente i foredraget her, der tager afsæt i Mette Villemoes' nyeste bog Den blinde vinkel. Foredraget kan ikke udrydde alle idioter på din vej, men følger du Mettes anvisninger, vil der helt klart blive færre af dem.

Midlet er den rette indstilling. For sammen med alt det gode vi bidrager med - som mennesker og som ledere - bidrager vi i de fleste situationer også med noget, som vi selv er blinde for. Nemlig vores egen indstilling, som meget vel kan være problemets kerne.

Foredraget sætter dig i stand til at spotte din egen andel i problemerne, og anviser veje til at ændre indstilling, så det bliver muligt at gøre noget ved dem. For det begynder med os selv. Nye regler eller ændret adfærd gør det ikke. Ledernes største udfordring ligger i deres indstilling - i forhold til dem selv og i forhold til dem, de skal lede.

Relaterede foredragsholdere

Disse foredragsholdere tilbyder foredrag, som minder om de foredrag, som Mette Villemoes Ponty holder.

Der er ingen relaterede foredragsholdere.

Har du spørgsmål? Stil dem her:


Kunderne udtaler:

"Kontakten har været meget tilfredstillende og professionel, især var jeg glad for bekræftelse lige før aftalte dato"

Jørgen Skov Petersen - Håndværker og Industriforening Assens

”Meget god - efterlyste et godt pr foto og det skaffede i hurtigt.”

Søren Dahl Mortensen - Odense Centralbibliotek

”Det fungerer særdeles professionelt. Nemt, hurtigt og enkelt.”

Jacob Madsen - Mettler-Toledo A/S

”Jeg er tilfreds med den måde service der har været ifm. med arrangering af foredraget, nemt og let at få arrangeret, uden problemer.”

Preben Schunck - Københavns Fængsler - Afdeling 1

”Jeg har været glad for kontakten til Forfatterforedrag. Venligt og kompetent personale.”

Ole Laursen - Esbjerg Kommunes Biblioteker, Kvaglund Bibliotek

”I var meget kvikke til at foreslå, beskrive og udvælge et alternativ til Nils Villemoes. Det var et godt alternativ.”

Dorthe Sørig - Ungiaarhus Fritidscenter Randersvej

Kontakt forfatterforedrag

Forfatterforedrag  ・  Vestergade 63, 3. sal  ・  5000 Odense  ・  tlf: 35 12 12 99  ・  info@forfatterforedrag.dk

Book foredrag og foredragsholdere