Foredrag om neurodivergens sætter fokus på de mange forskellige måder, menneskers hjerner kan fungere på. Temaet favner bredt – fra ADHD, autisme og ADD til ordblindhed, højsensitivitet, Tourette og andre former for kognitiv variation. Foredragsholderne nedenfor kan for eksempel have en baggrund som psykolog, specialpædagog, læge, forsker eller være personer, der selv lever med en neurodivergent profil og ønsker at dele deres erfaringer. Få indsigt, redskaber og konkrete perspektiver på, hvordan man kan forstå, rumme og støtte neurodivergente mennesker i både private og professionelle sammenhænge.
I de senere år er neurodivergens blevet et markant tema i både skole-, arbejds- og familieliv. Der skrives bøger, udvikles metoder og forskes som aldrig før i, hvordan vi bedst skaber inkluderende miljøer, hvor mennesker med forskellige kognitive styrker kan trives. Foredrag om neurodivergens kan blandt andet give viden om, hvordan man som forælder, lærer, leder eller kollega forholder sig til de udfordringer og potentialer, der følger med en neurodivergent hjerne. Hvordan skaber man gode strukturer? Hvordan håndterer man overstimulering, kommunikationsforskelle og sociale vanskeligheder? Og hvordan fremmer man det, der ofte også følger med – fordybelse, kreativitet, fokus eller stærke interesser?
Derudover lever vi i en tid, hvor kravene til fleksibilitet, samarbejde og digital tilstedeværelse er høje. Det kan gøre hverdagen krævende for mange neurodivergente – både børn og voksne. Foredragsholdere på området kan derfor stille skarpt på, hvordan man finder en balance mellem omverdenens forventninger og den enkelte persons behov. Det kan handle om alt fra struktur i skoledagen, arbejdspladsens indretning og kommunikationsstrategier til stresshåndtering, pauser og energiforvaltning.
Foredrag om neurodivergens egner sig til institutioner, skoler, arbejdspladser, organisationer og forældrefora, hvor der er behov for større forståelse, viden og nye perspektiver. Foredragene giver mulighed for at skabe fælles referencepunkter, så man bedre kan løse de udfordringer, der opstår – og samtidig få øje på de muligheder, neurodivergente mennesker bringer med sig.