Tlf.35 12 12 99

Få professionel rådgivning af vores dygtige konsulenter
Sigge Winther Nielsen

Spændende foredrag om dansk demokrati, politisk marketing og politisk psykologi.

Fotokredit: Simon Baungaard

Sigge Winther Nielsen

Politisk kommentator og forfatter til "Entreprenørstaten"

Uforpligtende forespørgsel på Sigge Winther Nielsen

Send os nemt en forespørgsel. Du får lynhurtigt svar på eksempelvis pris og dato.

  • Dette felt er til validering og bør ikke ændres.
About icon

Om Sigge

Lecture icon

Foredrag

Sigge Winther Nielsen er cand.scient.pol og ph.d i statskundskab. Han har i en årrække været bosat i USA, som gæsteforsker på Berkeley, University of California og som Fulbright Scholar på Columbia University.

Sigge Winther Nielsen har tidligere arbejdet i Finansministeriet som embedsmand. Han har været politisk analytiker i Politiken og er tidligere vært på Deadline. I skrivende stund er han vicedirektør i DJØF og bestyrelsesmedlem i Planetary Impact Ventures.

Sigge har han udgivet en række artikler om politisk marketing, branding, strategi, spin og politisk psykologi.

Sigge Winther Nielsen er forfatter og medforfatter til en lang række bøger, senest “Entreprenørstaten” 2021.

Se foredrag med Sigge Winther Nielsen
Foredrag af Sigge Winther Nielsen

Entreprenørstaten

Dansk politik går i tomgang. Og det på trods af at 700.000 offentligt ansatte går på arbejde for at udforme og udrulle politikernes ønsker.

I dette foredrag fortæller Sigge Winther Nielsen den spændende fortælling om det danske demokrati. I midten af fortællingen finder vi politikere, embedsmænd og journalister der er fanget i deres eget net som magtesløse sjæle, der løber hurtigere og hurtigere – men alligevel må se i øjnene, at deres arbejde løber ud i sandet og bliver til pseudopolitik. Det store spørgsmål er: Kan vi i dag overhovedet skabe forandringer politisk?
Alt for sjældent bliver de store problemer i vores samfund såsom klima, tech, ulighed og vækst løst af reformerne. Eller de nære emner såsom folkeskole, jobformidling, integration, skatteindkrævning og socialpolitik. Og konsekvensen er tydelig: Når vælgernes ønsker og de politisk målsætninger ikke opfyldes, så udhuler det vores demokrati.
På baggrund af den nyeste data, videnskabelige artikler, historisk materiale og 50 interviews med nøglepersoner tager Siige deltagerene med rundt tikl disse såkaldte ’vilde problemer’. Dvs. sammenviklede problemer, som konkurrencestaten har svært ved at tøjle. Ifølg Sigge er en mulig løsningen opbygningen af en entreprenørstat. Det er en stat, som begejstrer ved at udvælge få månelandingsprojekter, som er så store og svære, at vi kun løser dem på tværs af offentlig, privat og civilsamfund.

Foredraget baserer sig på bogen af samme titel.

Foredrag af Sigge Winther Nielsen

Dansk politik - netop nu

Sigge tager et satellitbillede af den aktuelle politiske situation – med afstikkere tilbage i historien. Han fortæller om de nyeste tendenser fra Slotsholmen og omegn – og beretter engageret om, hvad vi skal holde øje med forud for næste folketingsvalg.

Foredrag af Sigge Winther Nielsen

Politisk branding

Alle organisationer har et brand – om de vil det eller ej. Et brand bestemmes nemlig af alle os, der går udenom og kigger ind på organisationen. De små associationer, stemninger, følelser og tanker vi forbinder med en person, en institution eller et land samler sig som en DNA-kode vi alle kan kende på lang afstand. Et brand er derfor helt afgørende for ens handlemuligheder. Et brand kan bremse eller booste. Politisk organisationer – som NGO’er, fagforeninger, interesseorganisationer, partier eller offentlige organisatoner – kan arbejde ligeså seriøst og professionelt med branding som private firmaer. De gør det bare ikke. Tværtimod.

Hør hvordan man kan bygge, udvikle og måle en politisk organisations brand. Det er sværere end du tror..

Foredrag af Sigge Winther Nielsen

Politisk marketing

Hvad kendetegner de moderne politiske organisationer? Dette foredrag kigger nærmere på, hvorledes især partierne i dag i højere grad arbejder ligesom professionelle virksomheder. Partierne tester vælgermarkedet, de designer politiske produkter og indbyder til en langvarig relation med vælgerne. Der bliver stillet skarpt på den nyeste værktøjskasse fra politisk marketing samt hvordan disse nye muligheder ændrer den demokratiske debat.

Foredrag af Sigge Winther Nielsen

Psykologi i politik

Din hjerne er doven. Rigtig doven. Langt de fleste af os er nemlig nogle ‘gniere med vores hjerner’. Vi har svært ved at overskue de store mængder af information, der dagligt strømmer imod os. Det gælder både almindelige mennesker og det gælder de mennesker, der i høj grad sætter rammerne for vores liv, nemlig politikere, embedsmænd og eksperter.

Konsekvensen er, at der ikke altid er dybt rationelle begrundelser bag politiske udmeldinger og beslutninger. Men hvad betyder det? Jo, man kan blive klogere på at snyde sin dovne hjerne i det daglige, så både den enkelte og organisationen træffer bedre beslutninger. Og så kan man bruge indsigten fra politisk psykologi til at få en konkurrencefordel – som for eksempel parti eller NGO – fordi man ved hvad der skal til for at påvirke andre beslutningstagere.

Foredrag af Sigge Winther Nielsen

Amerikansk politik

Der er hele tiden gang i amerikansk politik. Altid et valg rundt om hjørnet. Altid en strategi der skal lægges. Jeg har boet og forsket i USA i flere omgange, og har talt med mange af eksperterne i “campaigning”. I dette foredrag giver jeg et indblik i amerikanernes særlige forhold til valgkampe. Vi zoomer ind på de teknikker og metoder som bruges i kampens hede for at narre os vælgere. Og så stiller jeg spørgsmålet kan – eller bør – disse effektfulde redskaber overføres til Danmark?

Referencer

Forespørg på Sigge Winther Nielsen

Send os nemt en forespørgsel. Du får lynhurtigt svar på eksempelvis pris og dato.

  • Dette felt er til validering og bør ikke ændres.

Eller ring til os på

Tlf: 35 12 12 99