Lærebogsforfatter og kursusinstruktør, der specialiserer sig i moderne børne- og ungdomslitteratur fra et didaktisk perspektiv. Udruster til innovativ undervisning.
Et foredrag med Trine May giver jer:
- Indblik i nye væsentlige børne- og ungdomsbøger og deres didaktiske potentiale
- Forståelse for multimodalitetens rolle i moderne litteratur
- Inspiration til litteraturbaserede undervisningsforløb i grundskolen
Send en uforpligtende forspørgsel på Trine May
Oplysende foredrag om litteraturpædagogik
Trine May er lærebogsforfatter, kursusinstruktør og en af landets stærkeste formidlere inden for moderne børne og ungdomslitteratur. Hun giver lærere og formidlere konkrete redskaber til at arbejde med både tekst billeder og multimodale udtryk i undervisningen. Hendes foredrag bygger på solid didaktisk viden og mange års praksiserfaring som lærer og underviser. Resultatet er oplæg der inspirerer til nytænkning og giver deltagerne håndgribelige værktøjer til danskfaget.
Foredrag
Trine May foredrag:
Moderne børne- og ungdomslitteratur i et didaktisk perspektiv
Foredraget præsenterer nyere markante værker for børn og unge i forskellige genreformater, og der gives vinkler på, hvordan de kan indgå i fokuserede forløb i grundskolens litteraturundervisning. Her er ofte tale om smukke værker, hvor flere modaliteter blander sig med hinanden, og de mange modaliteter og deres samspil udgør ofte en væsentlig del af den historie, værket vil formidle. Udgivelserne er ikke alene æstetiske mesterværker – de rummer også et enormt potentiale for udvikling af elevernes litterære og multimodale kompetence. Målgruppe: Undervisere i dansk fra 0.-9. klasse.
Trine May foredrag:
Moderne børne- og ungdomslitteratur og dens rødder
Året var 1967, og i løbet af få måneder vendte fem konkrete udgivelser op og ned på, hvad og hvordan man kan formidle en fortælling for børn. Den moderne børne- og ungdomslitteratur var født! I år er det 50 år siden, og det skal fejres! Foredraget lægger ud med en kort præsentation af DE FEM fra 67: Hvad kom de med? Og hvori bestod deres nybrud? Herefter springes frem til nutiden, hvor børne- og ungdomslitteraturen er kendetegnet ved tekstlig anarki, grænseløshed og mangfoldighed. Der tegnes en karakteristik af tidens børne- og ungdomslitteratur – tendenser ridses op, vigtige værker præsenteres, og der vises eksempler på, hvordan der kan indimellem trækkes intertekstuelle tråde tilbage til DE FEM fra 67. Målgruppe: bibliotekarer, pædagoger, lærere, forældre og andre med interesse for børne- og ungdomslitteratur.
Trine May foredrag:
Prøv noget vildt! Læs en bog!
Hvorfor bruge tid på at læse bøger i en tid, hvor det hele går stærkt med hurtige medier? Fordi litteraturen – i gammeldags bøger med omslag, sider af papir og det hele – kan noget, som end ikke den vildeste retinaskærm kan hamle op med. Med bogen kan I træde ind i en slags stillekupé og møde verdener og personer, der måske ligner jer selv – måske slet ikke ligner jer, men alligevel kan få jer til at tænke over jeres eget liv. Også selv om "kulisserne" er anderledes. Foredraget præsenterer en række tendenser i nyere bøger i forskellige genrer, og I får inspiration til at finde den bog, der passer lige til jer. Målgruppe: Elever i 1.-5 klasse eller 6.-10 klasse.



