Tlf.35 12 12 99

Få professionel rådgivning af vores dygtige konsulenter
Tommy Krabbe

Aktuelle foredrag om trivsel i hverdagen og ildsjæle

Tommy Krabbe

Forfatter og foredragsholder, der inspirerer til trivsel i hverdagen og hylder ildsjæle. Deler værktøjer og historier, der motiverer og oplyser.

5 ud af 5 stjerner

Tommy var yderst velforberedt og veloplagt og gave et brag af et foredrag, hvor han fik alle med.

Jonas Andersen - HK Hovedstaden Se alle referencer

Et foredrag med Tommy Krabbe giver jer:

  • Praktisk og anvendelig indsigt i adfærdsmønstre, fællesskabets kraft, trivsel og forandringsprocesser
  • Tommy Krabbe er en foredragsholder med en høj tilfredshedsscore, kendt for sine skræddersyede præsentationer
  • Hans foredrag er nøje tilpasset jeres målgruppe og garanterer at efterlade tilhørerne både oplyste og motivered
Uforpligtende forespørgsel på Tommy Krabbe

Send os nemt en forespørgsel. Du får lynhurtigt svar på eksempelvis pris og dato.

  • Dette felt er til validering og bør ikke ændres.
About icon

Om Tommy

Lecture icon

Foredrag

Video icon

Video

References icon

Referencer

Interviews icon

Artikler

Med over 1.500 foredrag under bæltet er det tydeligt, at Tommy Krabbe mestrer kunsten at skabe en fængslende og oplysende atmosfære. Hans afvisning af Powerpoint-præsentationer og hans passion for menneskelige interaktioner har vist sig at være en stærk kombination, der appellerer til alle brancher, kommuner og organisatoriske niveauer.

Et foredrag med Tommy Krabbe giver jer:

  • Praktisk og anvendelig indsigt i adfærdsmønstre, fællesskabets kraft, trivsel og forandringsprocesser
  • Tommy Krabbe er en foredragsholder med en høj tilfredshedsscore, kendt for sine skræddersyede præsentationer
  • Hans foredrag er nøje tilpasset jeres målgruppe og garanterer at efterlade tilhørerne både oplyste og motivered

Få indsigt i menneskets natur og naviger gennem forandringer effektivt

Tommy Krabbe, uddannet cand.mag. i Interpersonel Organisationskommunikation, er en alsidig foredragsholder med erfaring fra både den private og offentlige sektor. Hans engagerede deltagelse i iværksætterfællesskaber, skrivning af bøger, og fordybelse i nye fagområder, afspejler hans brede viden og interesse.

Tommys foredrag fokuserer på menneskets relationer, kommunikation, udvikling, nysgerrighed og samarbejde. Hvert foredrag skræddersys til kundens specifikke behov, hvilket sikrer, at ikke to foredrag er ens. Han tilbyder både kortere præsentationer og længerevarende kursusforløb.

Book Tommy Krabbe for at fordybe jer i menneskelige relationer og bliv bedre til at håndtere forandringer. Gør jeres næste event til en oplevelse, hvor indsigt i menneskelig adfærd og interaktion står centralt.

Se foredrag med Tommy Krabbe
Tommy Krabbe foredrag

Den trælse organisation

Oplev et medrivende foredrag om arbejdsglæde, når Tommy Krabbe hylder den trælse organisation.

Med vestjysk ironi og humor, fortæller han, hvor forfærdeligt arbejdsglæde og forandringer er, og hylder den trælse kollega.

Virkeligheden bliver sat på spidsen, og I vil med garanti kunne grine af jer selv over jeres egen “trælse organisation”.

I kan se frem til et sjovt foredrag, fyldt med ironi og tankevækkende eksempler, som altid bliver modtaget med masser af ros fra deltagerne.

Foredraget har begejstret forsamlinger af enhver slags over hele landet, fordi foredraget trods sin klare stand up-stil har stærke og klare budskaber, der trænger ind, fordi det hele sker med humoren som virkemiddel.

Tommy Krabbe foredrag

Kulturbærere i en forandringstid

Tillids- og arbejdsmiljørepræsentanter samt andre kulturbærere, risikerer ofte at føle sig som en lus mellem to negle, når forandringerne trykker. Det er svært at være både loyal over for ledelsen og medarbejderne på samme tid. Og det er netop på et tidspunkt, hvor der er ekstra meget brug for dem. Det kan være en både frustrerende og stressende situation for de ildsjæle, der påtager sig den vigtige opgave.

I dette foredrag sætter Tommy Krabbe blandt andet fokus på, hvad der sker, hvis vi bare lader forandringerne gå deres gang. Helt naturlige aspekter af mennesket gør nemlig, at det kan gå ud over både sammenholdet og løsningen af kerneopgaven – hvilket igen skaber et dårligere arbejdsmiljø og mindre tillid.

Heldigvis er der jo også noget, enhver kulturbærer kan gøre både i forhold til kollegerne og ledelsen. Der er både tale om en større forståelse af kommunikation, mennesker og organisation, men deraf også meget konkrete redskaber. Endelig hjælper Tommy Krabbe også den enkelte tilhører med at finde energien til at holde den indre ildsjæl tændt, så man ikke brænder ud i processen, men gør en stor forskel til gavn for alle.

Foredraget kan både holdes som et foredrag på halvanden til to timer, men også som en tre timers workshop.

Tommy Krabbe foredrag

Forandringer, forskellighed og fællesskab

Selvom forandringer efterhånden hører hverdagen til, er vi ikke blevet bedre til at håndtere dem. Så længe organisationen ikke består af robotter, vil forandringer blive oplevet forskelligt og samtidig udfordre det fællesskab, der skal sikre, at opgaverne bliver løst. Der er mange ting, der spiller ind, heriblandt kommunikation, angst, usikkerhed og konflikter. Tommy Krabbes svar er en fælles platform, der skaber et fælles sprog. Så bliver det ikke forandringen, der forstærker forskelligheden, men håndteringen der styrker fællesskabet.

Hør blandt andet: Hvorfor nogle er videre efter to sekunder, mens andre skal bruge to år, hvad forandringer gør ved vores tanker og følelser, og hvordan vi anerkender hinandens forskellighed.

Tommy Krabbe kender selv alt til forandringer. Det gælder både i forhold til hans eget liv, men også i forhold til, at han har arbejdet ti år med forandring inden for mange forskellige områder. I dag er han foredragsholder på fuld tid, hvilket vil sige, at han slet ikke længere kender til begrebet “hverdag”.

Hvert foredrag bliver naturligvis afstemt med dig og de forandringer, I oplever nu eller i fremtiden.

Tommy Krabbe foredrag

Vi ses i tågen - Sådan gør man andre mennesker mindre underlige

Hvad nu hvis vi fik en superkraft, der på én gang kunne gøre andre mennesker mindre underlige? For helt ærligt så er det jo det, de er. De siger mærkelige sætninger, har besynderlige reaktioner og tager nogle beslutninger, der er helt hen i vejret. Det er endda lige meget, om de er ledere, medarbejdere, kunder, borgere eller har fregner: Andre mennesker er bare underlige!

Tommy Krabbe har mange års erfaring med at være underlig, så han ved, hvad han taler om. Uanset hvor han er boet, arbejdet og levet, har mennesker endda tilladt sig at være næsten lige så underlige. Det viser sig, at mange klogere hovedet gennem historien har prøvet at studere, hvorfor vi er så underlige ved at prøve at regne ud, hvad i alverden, der foregår i andres hoveder. Det er der kommet både forunderlige og underlige bud på.

Men nu er der heldigvis sket det, at Tommy gennem sine ekspeditioner til alverdens teorier, undersøgelser og gennem excentriske forsøg har fundet underlighedens nøddeknækker. Da han tog den i brug, sket der pludseligt det, at alle andre omkring ham begyndte at handle både meningsfuldt og normalt. Det har gjort hans verden meget lettere at være i, og alle er blevet lettere at samarbejde med. Og nu giver han sine opdagelser videre. Dog er han ikke selv blevet mindre underlig, men det gør heldigvis foredraget endnu sjovere.

Tommy Krabbe foredrag

Social kapital - gør det usynlige synligt med social kapital

Vores hverdag er i højere grad styret af usynlige end synlige processer.

Begreber som tillid, retfærdighed, kommunikation og samarbejde er afgørende for virksomhedens succes og den enkeltes trivsel. Alligevel er det oftest deres modsætninger, vi taler mest om. For mistillid, konflikter og dårlige resultater bliver altid synlige.

Når de positive elementer kommer ud af skyggen, følger der meget mere med fra det psykiske arbejdsmiljøs godtepose. Social kapital tager udgangspunkt i, hvordan vi er indrettet som mennesker, og hvordan vi kun kan løse virksomhedens kerneopgave, når vi arbejder sammen.

Der er ikke tale om standardløsninger. Hver offentlig eller privat virksomhed skal arbejde med social kapital på en måde, der passer til medarbejderne. Og der er gode grunde til at gøre det: Virksomheder med høj social kapital scorer højt på både trivsel og resultater. Det kræver dog, at alle er med fra begyndelsen, og her er et humoristisk og medrivende foredrag eller en workshop med til at sikre den optimale kickstart.

Tommy Krabbe foredrag

Tænd ildsjælen og gør en forskel

Hvordan brænder vi for noget uden at brænde ud? Og hvordan brænder vi sammen for noget uden at ”brænde sammen”?

Baseret på den første bog om emnet, Ildsjælenes bog (2012), og reaktioner fra mere end 1500 foredrag for danske virksomheder og organisationer, sætter Tommy Krabbe fokus på, hvordan vi sætter gang i bålet uden at brænde ud.

Foredraget beskæftiger sig blandt andet med spørgsmålene: Hvad vil det egentligt sige at være en ildsjæl? Hvorfor kan ildsjæle have så svært ved at samarbejde? Hvordan passer vi på os selv og hinanden?

Foredraget kan gå i flere retninger alt efter behov for den konkrete gruppe tilhørere. Det kan fx være i retning af emnerne motivation, trivsel, arbejdsglæde, stress, psykisk velbefindende, kommunikation, work-life balance, ledelse, samarbejde og det at gøre en positiv forskel.

Tilhørerne er ofte frivillige og samarbejdspartnere i forskellige foreninger, men en del virksomheder har gennem årene også ønsket at sætte fokus på ildsjælebegrebet. Foredraget kan sagtens stå alene, men også bruges som indspark på en temadag, hvor der ønskes en anderledes og energifuld måde at starte på eller slutte af.

Tommy Krabbe foredrag

Hjælp mig med at forstå dig

I dagligdagens kommunikation er vi alt for gode til at springe over, hvor gærdet er lavest. Uanset hvordan kommunikationen kører til mødet, i telefonen, ved kaffeautomaten eller over computeren, stopper den så snart, vi tror, at vi har forstået hinanden – for så kan vi komme videre. Når misforståelserne senere kommer frem i lyset, er det både en dyr affære, og spillet om skyld kan starte.

Heldigvis kan man via nogle konkrete værktøjer skabe mere forståelse og klarhed i hverdagen. Udover den klare økonomiske gevinst, øger det også trivslen og reducerer antallet af unødvendige konflikter.

Med sin sædvanlige humor og passion for at gøre en forskel har Tommy Krabbe kogt en fond på sin kandidatgrad i kommunikation og 10 års projektledererfaring. Resultatet er blevet et foredrag, der både er let at spise og fordøje, så værktøjerne rent faktisk kan bruges dagen efter.

Tommy Krabbe foredrag

Nysgerrighed er svaret

Hver dag oplever mennesker, grupper og organisationer situationer, hvor vi basalt set kan gå to veje: Vishedens eller nysgerrighedens vej. Nysgerrigheden er en afgørende parameter, når vi skal kommunikere, samarbejde, udvikle, forstå og fx komme gennem forandringer sammen. Men alligevel vælger vi oftest vishedens vej, fordi den basalt set er lettere, eller fordi vi bare har glemt, hvordan man er nysgerrig. Så må vi senere spilde tid, energi og penge på misforståelser, konflikter og spildt potentiale, fordi det alligevel ikke var så let.

Men sådan behøver det heldigvis ikke at være. Tommy Krabbe har indset, hvor afgørende og fantastisk nysgerrigheden er. Det har indtil nu været en underliggende basgang i alle hans foredrag om blandt andet kommunikation, social kapital, ildsjæle, forandringer og motivation, men nu er det kommet helt frem til overfladen. Der er oven i købet også meget viden på området, men desværre har den indtil nu været spredt i alle retninger. I arbejdet med sin nye bog ”Nysgerrighed er svaret” har han selv valgt nysgerrighedens vej og har sørget for, at der for første gang er et klart overblik over de to vejes ruter.

Hvis I gerne vil blive bedre til at gå nysgerrighedens vej oftere, er dette foredrag oplagt. For her får I inspiration til og viden om, hvordan man i højere grad kan blive et nysgerrigt menneske.

TOMMY KRABBE VIDEO

Få en forsmag på, hvordan det foregår, når du booker Tommy Krabbe til et foredrag i videoen.

Se foredrag med Tommy Krabbe

Referencer

Tommy Krabbe leverede et yderst underholdende foredrag hvor vi i den grad fik rørt lattermusklerne og forventningerne om et humørfyldt foredrag blev fuldt ud indfriet! Selvom det hele blev lev. med humor, så var der også en alvor bag, og små budskaber som vi sagtens kan huske i dag og kærligt drille hinanden med. Vi kan varmt anbefale Tommy Krabbes foredrag om den trælse organisation!

Karen Jørgensen

Slagelse Kommune, Myndighed, Hjælpemiddelafd.

Det var præcis, hvad vi havde bedt om - nysgerrighedsskabende og humoristisk.

Inge Holmgård Larsen

Socialpædagogerne Nordsjælland

Vi var meget tilfredse med Tommy Krabbes foredrag. Han belyste emnet omkring kommunikation på en interessant og levende måde. Og han formåede desuden at nå ud til deltagerne i forsamlingen med relevante eksempler på den fremlagte teori.

Anne Gitte Fjord

Netværksforum 40+

Magtede at ’fange’ tilhørerne og omsætte et forholdsvist tungt teoretisk stof til nogle gode og forståelige pointer. Fik synliggjort at ’vi er vores eget arbejdsmiljø’.

Kari Stork

Hjemmeplejen Midt / Vest Varde Kommune

Et seriøst budskab leveret på en herlig humoristisk måde. Vi lærte alle, både medarbejdere og ledere, meget, som vi kan tage med os til næste gang, vi står i en presset situation.

Randi Krarup

Dagplejen Varde

Tommy Krabbe ramte helt plet. Han formåede at gøre det både relevant for den enkelte, for fællesskabet - alt sammen krydret med god humor.

Gitte Holmgaard

KFUM's Sociale Arbejde

Tommy var fantastisk. Han har fået meget ros af alle deltagerne, og der er blevet trukket reference til hans oplæg på vores efterfølgende workshops og Cafe Debat :)

Bettina Maindal

VIA, Kristendom, Kultur og Kommunikation

Tommy Krabbe er en fremragende foredragsholder, som har føling og kontakt med situationen og med sit publikum. Og han har en god og lidt underspillet humor, som de fleste nok vil sætte pris på.

Susanne Aagaard

Dansk Selskab for Sårheling

Tak for et inspirerende foredrag, flere af dine budskaber er gået lige ind, og når vi får bøgerne er jeg sikker på, at vi vil få repeteret dem alle, til brug for håndtering af en til tider meget opgavefyldt hverdag. Supert brugbart, er en del af det jeg har fået mange tilbagemeldinger på. Det var let at forstå det du talte om, gode beskrivelser af din hverdag, som vi kunne overføre til vores.

Brita Aagaard

Sundhedscenter Ceres

Tommy lykkedes rigtigt fint med at "ramme" deltagerne med sine pointer og sin skæve/humoristiske tilgang til, hvad der er udfordringerne og det meningsgivende som frivillig/ildsjæl. Og fornemt krydret med de statistiske oplysninger fra medarbejdernes egen spørgeskemabesvarelse (Hvad brænder danskerne for), som hele tiden skærpede folks interesse og opmærksomhed. Vi har kun fået positive tilbagemeldinger fra deltagerne, som mener de fik inspiration til at udvikle nye idéer til egen praksis. Mega godt, formentlig det initiativ i de sidste mange år, der har ramt bedst på tværs af de forskellige medarbejdergrupper.

Jørn Erik Simonsen

Dansk Handicap Idræts-Forbund

Det var meget inspirerende at høre om en anderledes måde at karakterisere ildsjæle og få nye bud på, hvordan man bliver ved med at brænde – uden at forsvinde helt i flammerne.

Eva Storm

KAB

Tommy Krabbe leverede et engageret og veldisponeret foredrag med stort vid og vestjysk lune. Et foredrag med ham er ny næring til ildsjælenes bål, og der er ingen tvivl om, at hans egen sjæl er i lys lue.

Hans Stokholm Kjer

Kjers Kommunikation

Vi havde i Greve Kommune fornøjelsen af at høre Tommy Krabbe til vores årlige frivillighedsarrangement. Det er tydeligt, at Tommy taler fra hjertet – ikke fra et stykke papir, og at han grundlæggende er interesseret i de mennesker, der omgiver ham. Tommy var en stor inspiration for alle i salen, heriblandt de frivillige, politikere og administration. Vi kan varmt anbefale et foredrag med Tommy til alle, der har brug for at se tingene i et nyt perspektiv.

Hanne Staanum

Greve Kommune

Super engageret foredragsholder. Meget imponerende at Tommy kan holde et foredrag på 1,5 time uden at tabe gejsten. Virkelig godt!

Merete Ringsholt

Professionshøjskolen Metropol

Det var et godt og inspirerende foredrag - som jeg blev klogere på mig selv ved at høre.

Gunhild Brynning Navigators

Nye Cirkler i Trekanten

Tommy Krabbe leverede et rigtig godt foredrag. Han havde på forhånd sat sig ind i målgruppen hvilket gjorde det relevant og vedkommende. Ligeledes har han efterfølgende skrevet for at følge op.

Katrine Damsgaard-Sørensen

Danske Havecentre

Det var spændende og inspirerende og det levede op til forventningerne. Tommy var meget seriøs, overbevisende og en god formidler. Virkede velforberedt og havde også tjekket op på arr. m. mails og tlf. God humor og stort engagement.

Birte Jeppesen

Døråbneren

Tommy Krabbe var velforberedt og engageret i 2 x 2 timer. Meget inspirerende.

Poul Erik Jørgensen

Boligforeningen SØBO, Sønderborg

Godt og involverende foredrag.

Max Melchior

Landsforeningen af ungdomsskoleledere

Tommy er rigtig god til at formilde på en forståelig, positiv og sikker måde og i et sprog som alle forstår, for han sikrer sig at alle er med. Han spørger ofte publikum om de har forstået budskabet.

Vinnie Skovkjær

Odense Kommune

Tommy er autentisk, reflekteret og et menneske, der går efter målet – gerne med utraditionelle midler. Det er berigende og inspirerende – og jeg kan varmt anbefale et foredrag med efterfølgende dialog.

Pia Torreck

UPTION

Tommy Krabbe leverede et meget inspirerende, engageret og veldisponeret foredrag. Vores deltagere har efterfølgende givet udtryk for stor tilfredshed med foredraget. Vi kan varmt anbefale Tommy til andre konferencearrangører.

Birthe Bendtsen

Foreningen af tekniske og administrative tjenestemænd (TAT)

Jeg er sikker på at vi ramte plet ved at vælge dig som foredragsholder. Du gav os en ny tilgang til vores arbejde med de frivillige i marinehjemmeværnet og forstod at sætte tingene ind i en anderledes og inspirerende kontekst. Tak for det.

Peter Nielsen

Marinehjemmeværnet

Reaktionerne fra tilhørerne var: Spændende og inspirerende fortalt af dig med et fantastisk engagement. Tak for en super oplevelse!

Ulla Kobberø

Koldby Skole

Tommy leverede et meget levende og underholdende oplæg på vores årsmøde for frivillige ledere i det sociale arbejde i november 2011. Der var masser af indsigt, menneskekundskab og øjeblikke, der satte ord på nogle af de centrale dilemmaer og overvejelser, man står med – når man er en dedikeret ildsjæl. Deltagerne gik opløftede og inspirerede derfra!

Line Thausdal Jakobson

Røde Kors

Mange deltagere udtrykte stor begejstring over Tommy Krabbes indlæg, der var levende, letfordøjeligt og tankevækkende.

Kirsten Christensen

DBU Sjælland

Du var rigtig god til at tage udgangspunkt i lærere og pædagogers job og talte til nogle særdeles lyttende medarbejdere, der efterfølgende har givet udtryk for deres store tilfredshed med dit indlæg.

Flemming Larsen

Marienberg Skole

Vi kan anbefale Tommy til andre konferencearrangører, idet de vil kunne få glæde af hans evner som omvandrende flammekaster.

Thure Dan Petersen

Lejre Kommune

Tusind tak for et fantastisk, indlevende, inspirerende og fængslende oplæg om ‘Ildsjæle’ i Café Sygemeldt. Samtlige deltagere var begejstrede og gik berigede og opstemte fra dagens arrangement. Din særlige jyske og uhøjtidelige facon giver et jordnært og optimistisk løft – også hos en gruppe mennesker, som ellers har mange tunge tanker og omstændigheder at slås med.

Susanne Kjær

Café Sygemeld

Vi kan brændende varmt anbefale andre frivilligorganisationer at gøre brug af Tommys vidende og veloplagte foredrag som inspiration og læring for foreningens ildsjæle.

Bjarne Højlund Pedersen

Ghana Venskabsgrupperne

Vi kan på det varmeste anbefale Tommys foredrag til alle der ønsker at gøre en forskel. Kanont, inspirerende og vedkommende – intet mindre!

Krisoffer Harboe

Kolding Bibliotek

Vi har oplevet Tommy levere et underholdende og inspirerende foredrag målrettet repræsentanter fra kommunens landsbyer. Foredraget satte tanker og debat i gang med henblik på at tænke “ud af boksen”

Jens Lykke

Mariagerfjord Kommune

Tommy er en blændende foredragsholder, der er i stand til at holde tilhørernes interese fanget, og det er ikke sidste gang, vi har set ham hos Café Samvær.

Annette Selvig

Frivilligcenter Hillerød; Café Samvær

Tommy er en skøn foredragsholder, som formår at formidle nogle lidt svære emner om frivillighed på en let tilgængelig, personlig og humoristisk måde - meget inspirerende og godt med stof til eftertanke!

Christina Hansen

Holbæk Kommune

Både humoristisk og seriøst. Det gav os noget at tænke over.

Annett Lassen

KFUM Spejderne

Tommy leverede et super godt foredrag, alle i salen blev grebet af hans dejlige måde at fortælle. Alle gik hjem med en dejlig fornemmelse og et redskab til at håndterer hverdagens stress. Vi vil give Tommy de bedste anbefalinger. Tak for et super godt arbejde.

Dorthe Rasmussen

Buerupegnens Beboerforening

Tommy var yderst velforberedt og veloplagt og gave et brag af et foredrag, hvor han fik alle med.

Jonas Andersen

HK Hovedstaden

Et fantastisk foredrag, som ramte plet på alle punkter, og samtidig humoristisk.

Finn Madsen

Lejerbo bolig organisation

Det var en super oplevelse - relevante, velunderbyggede budskaber og pointer, leveret med engagement og passion. Det hele krydret med herlige eksempler fra det virkelige liv, pakket ind i latterfremkaldende humor.

Torben Birkeholm

Arbejdsmarkedsforvaltningen, Hjørring Kommune

Rigtig fint foredrag, der blev serveret med tilpas meget humor.

Marcello Francati

Danske beredskaber

"Spot on" i henhold til indledende snak med Tommy Krabbe. God føling med justering af foredrag og indlæg i henhold til vores ønsker.

Lars Elkjær

Dansk Tennis Forbund

Tommy var et frisk pust udefra med et godt budskab pakket ind i en humoristisk performens.

Ulla Bjørn

FALS - foreningen af ledere for sundhedsordninger for børn og unge i DK

Tommy er yderst behagelig og kompetent. Fin og dejlig humor. Jeg vil anbefale et kursus i grafisk facilitering, så tændstikmænd bliver til lidt mere;) Jeg ser det, fordi jeg selv lige har været på det ved Gravisi (kan anbefales)

Lene Schultz

Tommy var frisk og sprudlende, fedt foredrag og publikum fik sig et godt grin samt noget med hjem i posen og tænke over, kan bruges til alle brancher.

Martin R. Finck

Maskinmesternes Forening / Ørsted Wind Powe

Tommys indslag om nysgerrighed er svaret og spot on i forhold til virksomhedens situation. Leveringen af foredraget, som optakt til årets sommerfest med deltagelse af medarbejdere og ægtefæller, gav en god snak efterfølgende, og kan både bruges i virksomheden og hjemme. Tankevækkende og humoristisk.

Stephan Andersen

Brødrene Kier A/S

Tommy Krabbe er en meget inspirerende formidler og er god til at målrette sit tema til sine tilhørere. Meget humoristisk og ironiske tilgang men hele tiden baseret på fakta. Kan anbefales.

Lisbeth Bøstrup

Novo Nordisk A/S

Levende, humoristisk og utrolig dygtig foredragsholder.

Rikke Alstrup-Hansen

Herlev kommune

Tommys foredrag blev formidlet på en måde, så det også gav anledning til et grin undervejs samtidig med at oplægget fagligt var meget indholdsrigt.

Louise Lindelof

Herlev Gentofte Hospital

Tommy leverer et både tankevækkende og underholdende indlæg, som indeholder både gode historier og også konkrete værktøjer og overvejelser som langt de fleste kollegaer kan tage med hjem og arbejde med.

Nana Harboe

Stofa A/S

Super energi, koblede sig på vores dagsorden som det naturligste i verden.

Lotte kamp

Institutut for geovidenskab og naturforvaltning, KU

Det var kniv skarpt og rigtigt godt - til et setup som vores og til den lidt sene time, så ville det have været godt at bide den over i to - måske 2 x 30 min. Således at man havde et indlæg tidligt på aftenen og så et igen senere.

Simon Agger

The Company Group

En levende person - gerne flere anedoter

Bo Dreholt

foreningen af hegnsyn i danmark

Jeg har modtaget mange gode tilbagemeldinger : "han talte direkte til mig!" "han vidste fuldstændig hvad jeg går og bøvler med af tanker indeni!"

Britt Skytte

Kalundborg kommune

Tommy Krabbe er en fantastisk formidler, som formår at udvælge de helt rigtige pointer ud fra det oplæg, du som kunde har leveret. Han leverer budskaberne med tilpas balance mellem alvor og humor.

Katja Holm Hansen

Patient.- og Pårørendeservice, Odense Universitetshospital

Tommy Krabbe satte sig rigtig godt ind i virksomhedens problemstillinger inden oplægget og brugte indsigterne til at holde et meningsfuldt, relevant og morsomt oplæg. Jeg kan kun anbefale Tommy Krabbe, som var både professionel, relevant og interessant.

Maria Lodahl Agerbæk

Smagsrummet

Folkebevægelsen mod førstehåndsindtrykket

Hvis man er i en situation, hvor man skal gøre et godt indtryk på et andet menneske, ved de fleste, at projektet har 3-7 sekunders levetid alt efter hvilken ekspert, man spørger. Men hvor er det dog dumt, og mon ikke det vidende menneske er i stand til at gøre det bedre?

Den arme konsulent

Det gik fuldstændigt galt. Nærmest på rekordtid. Konsulenten havde forberedt sig på den spændende opgave, og det hele skulle lanceres på den første aften, der skulle handle om at tænke ud af boksen. Derfra skulle de bedste idéer fra forsamlingen kvalificeres og langt senere implementeres. Der var endda gode konsulentpenge i det, og det var en meningsfuld opgave. Men det blev ved engangshonoraret. Han havde sikkert tænkt længe over, hvordan han ville indlede det hele til den spændte forsamling midtjyder, der sad klar på stolerækkerne, da konsulenten trådte frem og indledte aftenen ved at proklamere:

”I aften skal vi være ujyske!”

Måske havde han hørt det sidste af ordene i en film eller selv fundet på det i en sen aftentime, mens han stirrede mod loftet. Han skulle nok have droppet filmen eller stirret på noget andet. For han kom aldrig tilbage fra den sætning, selvom han prøvede ihærdigt og kompetent i fire timer. Efter reaktionerne at dømme skulle man tro, at det 11. bud skulle have lydt: Du må som københavner aldrig opfordre jyder til at være ujyske. Tilhørerne krævede, at manden aldrig kom tilbage igen, og projektet måtte finde en ny konsulent.

Konsulenten oplevede det, som langt de fleste mennesker har oplevet. Man har forberedt sig på salgsmødet, daten, jobsamtalen eller bare det første møde i en eller anden sammenhæng, men alligevel har man tabt, inden ballerne har ramt stolen. Man har måske endda Googlet sig frem til eller lært på et kursus, at det er knald eller fald fra første øjekast, så de første sekunder er perfekt indstuderet. Nogle opgiver endda helt at forsøge med mødet, fordi de på grund af hudfarve, højde, drøjde, handicap eller nervøsitet har overbevist sig selv om, at det kræver mere end en papirflyvers tid i luften at få et godt indtryk af dem.

Lokkemads-logikken

Jeg kan godt forstå frygten. Vi lever i en tid, hvor alle er i evig angst for at blive klikket ud på hænder og fødder. Så det handler om at optimere førstehåndsindtrykket. På et eller andet tidspunkt skulle man også tro, at vi er kommet dertil, at langt de fleste journalister har fået at vide: ”Venner! Fra nu af er jeres faglighed flyttet fra at fange de store fisk til at åbne en lille stand med lokkemad i stedet”. Og så fik vi alle clickbaitens velsignelser at føle – en kommunikationsform, hvor førstehåndsindtrykket er ALT.

Denne lokkemadlogik trænger ind i mødelokalerne, diverse online fora og hvor mennesker ellers mødes med mængder af referencer til, hvor hurtigt hjernen har lavet den første konklusion, som er et pænere ord for fordom. Så du skal købe en ny skjorte til daten. Du kan da ikke vise dig i dit eget tøj! Du skal indstudere det helt rigtige smil, for tænk hvis den anden skulle se, hvordan du egentlig bevæger din ansigtsmuskulatur! Problemet er bare, at på et eller andet tidspunkt skulle andre mennesker da gerne se dig, som du er. Og vil du ansættes eller scores på grund af dine evner til at skjule, hvem du er?

Du tænker måske: ”Jamen, hvad er der galt med at skabe et godt førstehåndsindtryk?” Intet som helst – især ikke, hvis indtrykket rent faktisk stemmer overens med den, man er. Min pointe er, at der heller ikke er noget galt med at skabe et DÅRLIGT førstehåndsindtryk.

Problemet bliver større, fordi vi efter de 3-7 sekunder holder fast i førstehåndsindtrykket. Ofte vil vi endda kæmpe med næb og kløer for at fastholde den forhastede konklusion, uanset hvad personen ellers gør eller siger. Den tidligere omtalte konsulent sagde og gjorde mange fornuftige ting efter sin ujyske bemærkning, men slaget var tabt: Han var dømt københavnersmart og dermed ude i den permanente kulde. Hvis kollegaen ikke har sagt godmorgen, kan vi bruge hele dagen på at lede efter eksempler på, at han bare er sur og træls, uanset om han kommer med kager til kaffen eller hjælper med en opgave. Han sagde jo ikke godmorgen, og så skal jeg pinedød holde fast i, at han er sur.

Den sorte svane

Men faktisk skriver jeg ikke til dig, der skal sælge, holde foredrag, til jobsamtale eller score. Jeg taler til os alle. Os der køber, lytter til foredrag, ansætter og er den anden del af daten. Ja, det er fuldstændigt rigtigt, at vi drager den forhastede konklusion. Men spillet behøver ikke at slutte der. Jeg tror, at vi er dygtigere end det.

Karl Popper talte om falsifikationsprincippet. Et krav til en teori skulle ifølge ham være, at den skulle være falciférbar. Det klassiske eksempel er en person, der laver en teori om, at alle svaner er hvide, fordi vedkommende kun har set hvide svaner. Alle hvide svaner bekræfter ham i, at han har ret. Ser han en sort svane, kan han i første omgang holde fast i sin teori, for denne fugl kan jo ikke være en svane, eftersom den er sort. Men går han i gang med at undersøge den, kan han finde ud af, at den indledende teori ikke holder vand, og at han derfor må lave en ny teori, hvor der også er plads til sorte svaner.

At kysse frøen

Tidligere på året mistede vi desværre Peter Bastian, som har sagt de fantastiske ord, at det, der kendetegner et medmenneske, er, at det er lige så kompliceret som os selv. Altså så snart vi nagler et andet mennesket fast til en enkel, unuanceret forståelse, behandler vi det ikke som et medmenneske, men snarere et objekt for vores egen dagsorden.

Med reference til den klassiske fortælling om prinsessen og frøen, kunne man sige, at der i forhold til førstehåndsindtrykkets fastholdelse ingen prins er gemt i frøen. Der er kun frøen, og den vil ingen kysse.

Mit opgør med førstehåndsindtrykket kommer ikke på noget tilfældigt tidspunkt. For nylig udgav jeg en bog om nysgerrighed, men det er ikke lige den, jeg vil berette om. Det er i stedet min egen adfærd i forbindelse med, at jeg siden sommerferien har holdt mange foredrag om nysgerrighed, og det har i den grad påvirket min egen adfærd. Det er jo ofte, når man får tingene på afstand, man kan se, hvad de er.

Jeg er begyndt at kysse en masse frøer på den måde, at jeg hele tiden søger at finde prinsen bag udtalelsen og prinsessen bag adfærden. Det giver mig en verden fuld af prinser og prinsesser! Jeg er helt overbevist om, at førstehåndsindtrykket er at nedvurdere os selv. Jeg vil endda gå så langt at sige, at det ganske vist er menneskeligt, men alligevel er det også umenneskeliggørende.

At være menneske er at undersøge, nuancere, bekræfte, afkræfte, reflektere og ikke mindst lære. Det var sådan, vi vandt kampen om kloden. Vi var ikke sapiens (vidende) i bare tre-syv sekunder. Og det skal vi heller ikke blive.

Folkebevægelsen

Alle skal have lov til at købe den nye skjorte til daten, iføre sig tandpastasmilet til salgsmødet og skaffe et slips til jobsamtalen. Det er ikke mit ærinde at forhindre det. Mit ærinde er at overflødiggøre det, så vi som udgangspunkt kan abstrahere fra de første tre-tyv sekunders forhastede konklusion. Vi skal endda kunne sige tilsyneladende dumme ord såsom ”ujyske”, fordi modtagerne tænker, at det var da dumt sagt, og nu er det vigtigt at lede efter tegn på, at konsulenten godt kan være kompetent men bare valgt et forkert ord.

Frøen dækker bare over noget andet. Ansøgeren kan også sagtens være ansættelsesværdig selvom han har morgenhår, for det har rigtige mennesker. Daten kan også være en mulig livsledsagerske, selvom han har dårlig ånde. Konsulenten kan være dygtig og empatisk selvom han siger ”ujysk”. Og vips – så blev den anden gjort til menneske igen. Det gjorde vi også selv i processen.

Men jeg kan ikke gøre det alene. Jeg har brug for din hjælp, så vi kan gøre det til en folkebevægelse. Heldigvis behøver vi ingen stiftende generalforsamling, kontingent eller revisorsuppleant. Det er nok bare at sprede det gode budskab og selv gå forrest. Som en hjælp har jeg skrevet følgende manifest, som er til fri efterlevelse og afbenyttelse:

Manifest for Folkebevægelsen mod førstehåndsindtrykket

– Vi er nysgerrige.
– Vi gider læse tekster med både få og mange ord.
– Vi er bevidst om vores forhastede konklusioner om andre mennesker og søger aktivt efter alt, der kan føre os til andre konklusioner om vedkommende.
– Vi lader os lokke af mening og ikke vindblæste overskrifter.
– Vi har ret til morgenhår, rigtig hud, off-dage, dumme udtalelser og generelt at være menneske. Og det har andre også.
– Vi leder efter sorte svaner og kysser gerne frøer.

Hvis du har ændringsforslag eller tilføjelser, så sig endelig til. Og tak fordi du læste så langt. Det kunne tyde på, at du allerede er et fremragende medlem af folkebevægelsen.

10 årsager til at jeg fik PowerPoint-allergi

Uanset om du skal formidle noget til dit team, dit hold, dine kunder eller gennem et foredrag, vil jeg med dette indlæg bede dig tænke over, om det nu også er nødvendigt at bruge PowerPoint / projektor, og om folk måske endda fanger dit budskab endnu bedre, hvis du holder dig fra det?

For nogle år siden havde jeg et af mine største oplevelser som foredragsholder. Jeg blev kontaktet af en kommunal forvaltning, der hvert år holder en picnic, hvor der bliver hygget, sunget og lyttet til et foredrag, og det hele sker i en slotshave. Jeg blev kontaktet, da deres foredragsholder havde meldt afbud, fordi det jo ikke er muligt at bruge en projektor i en slotshave.

Jeg gøs også selv lidt ved tanken. Efterhånden havde jeg fået den sejeste præsentation med animationer og hele moletjavsen. Men jeg blev også tændt på idéen, for jeg tænkte, at jeg må være kommet langt ud, hvis man som professionel formidler ikke kan tale uden at bruge tekniske virkemidler. Så jeg kastede mig ud i det, og da jeg kørte hjem, lovede jeg mig selv, at jeg aldrig mere vil bruge PowerPoint eller for den sags skyld en projektor.

Siden har jeg aldrig hørt nogen beklage, at jeg ikke brugt projektor. Tværtimod. Jeg har endda fået kunder, som kontaktede mig, fordi de hørte, at jeg ikke brugte en projektor, og stort set hver dag bliver det endda nævnt, at det er skønt at lytte til en, uden at man samtidig skal følge med på en skærm.

Inden jeg går i gang med punkterne, vil jeg dog lige slå fast, at der er mange typer formidling, og at nogle sikkert ikke kan fungere uden en ledsagende præsentation på en projektor. Men jeg er også sikker på, at langt flere kan få mere ud af deres formidling, hvis de holder sig fra det.

Jeg er typen, der holder Aha-foredrag, hvor det er meningen, at deltagerne skal få forskellige former for erkendelse undervejs. De skal ikke kunne give et referat af foredraget bagefter, men have en eller flere aha-oplevelser undervejs, som de kan bruge i den efterfølgende hverdag. Holder du oplæg om vejrfænomener, fotografi, statistikker eller lignende, så er det en anden sag. På samme måde gælder det, hvis du er underviser og ikke foredragsholder. Men måske kan du alligevel få noget ud af at læse videre. Her kommer punkterne i hvert fald.

Al teknik kan gå i stykker

Det kan virke simpelt. En computer skal via et kabel forbindes med en projektor, der sender billedet på et lærred. Dog kan ingen garantere, at det er 100 procent sikkert, at teknikken virker. Her er et uddrag, at de problemer, jeg har oplevet som tilhører eller formidler: Programmet fungerer ikke, eller versionen af PowerPoint kan ikke afspilles på computeren. Computeren fryser. Der mangler et kabel. Projektoren kan kun lyse gult. Den smarte smartboard virkede i fem minutter. Der er ikke noget sted at tilslutte strøm. Computeren gik på stand by midt i præsentationen (også selvom man har indstillet den til at lade være). Computeren har ikke HDMI-tilslutning. Projektoren har ikke HDMI-tilslutning. Og så er den mest udprægede årsag: Det virker bare ikke. Og hvor har jeg set mange formidlere få et pludseligt mindre slagtilfælde, fordi hele deres forberedelse ikke er fem potter pis værd på grund af tekniske vanskeligheder.

Tilhørerne sidder i mørke

Siden jeg stoppede med projektor, har jeg lagt mærke til, at jeg næsten altid starter med at skrue op for lyset, når jeg kommer ind i et lokale, hvor jeg skal holde foredrag. På grund af projektoren, er det nemlig ofte en fordel, hvis lyset er dæmpet og gardinerne evt. er trukket for. Der kan jo ske det forfærdelige, at solen skinner udenfor, og det er jo ikke godt. Men hvordan har mennesker det med at sidde i dæmpet belysning hele dagen? De bliver trætte, og det er da helt forståeligt.

De bedste billeder laver man selv

Uanset hvor mange timer jeg bruger på at Google en solnedgang, kan jeg aldrig finde en solnedgang, der er så smuk, som den du har i hovedet. Det gælder både de konkrete billeder, men også metaforer generelt. Hvis man skal sætte et konkret billede på skærmen, så ødelægger man tilhørernes egne muligheder for at sætte den hverdag, de kender, ind i oplevelsen. Vi tænker meget visuelt, så der er basalt set ingen grund til at vise alt, hvad man siger.

Hvor skal tilhørerne se hen?

Måske har du før siddet i en lignende situation: Formidleren placerer sig i den ene side af lokalet, for hvis man står i midten, går man jo ind foran projektoren. Det giver dels et meget spøjst lys i panden, men så kan man jo heller ikke læse, hvad der står. Som tilhører veksler man hele tiden mellem at kigge på formidleren og skærmen, og endnu mere fantastisk bliver det, når formidleren også står og set på skærmen og måske endda læser op, hvad der står. Jeg ved ikke med din hjerne, men min hjerne får lyst til at kravle ud gennem øret, når den oplever sådan en situation. Det er så frustrerende ikke at vide, hvor jeg skal rette min opmærksomhed.

Uden projektor bliver mange bedre formidlere

Hvis man skal fastholde voksne menneskers interesse i en smartphone-tidsalder, så skal der meget til. Det kan god brug af en projektor i udgangspunktet sagtens hjælpe en med. For bare at lave sine slides giver en vis struktur til det, man vil sige. Så hvis man bare dropper den og taler løs, kan det let blive meget forvirrende at lytte til. Derfor bliver man tvunget til at skabe en klar, rød tråd og være helt bevidst om sit budskab, hvis man vil fange andre med sine ord og sine bevægelser.

Bedre kontakt uden projektor

Den nævnte forvirring med at vide, hvor man som tilhører skal kigge hen, betyder også, at der er mindre kontakt mellem formidler og tilhørere. Når projektoren er væk, er der kun kontakten tilbage. Man får meget hurtigere feedback og ved, hvordan tilhørerne tager imod fx graden af teori, humor eller anekdoter. Det er skønt som formidler, men som tilhører føler man sig også mere talt til.

Bedre mulighed for at tilpasse og improvisere

Har du før set en foredragsholder pludseligt zappe igennem sin præsentation, fordi der opstod tidsnød? Det er underligt for tilhøreren, men det giver da også helt klart sved på panden hos formidleren. Tidsnød behøver ikke altid skyldes dårlig forberedelse. Der kan være forsinkelse, pauserne trækker ud, kaffeautomaten virkede ikke osv. Når man ikke absolut skal igennem et i forvejen fastlagt antal sider, er det meget lettere at tilpasse tiden, og derudover er man også mere åben over for nye tanker undervejs, eller behov som kunden kom i tanke om lige inden, det hele starter.

Der er andre visuelle muligheder

Men nogle mennesker har jo brug for noget at se på under et foredrag, tænker du måske? Det er ganske rigtigt. Det tror jeg, at de fleste har. Men en projektor er ikke den eneste måde at vise noget på. Der er selvfølgelig flipovers, whiteboards osv, men det kan også være genstande eller min personlige favorit: Roll up bannere. Jeg har efterhånden 12 bannere på hylderne, og jeg bruger alt fra 1 til 6 bannere i et foredrag. Det er mere statiske figurer, som bare kan stå i lokalet, og folk kan se på dem, når de har lyst til det. Folk er flittige til at tage billeder af bannere eller det, man tegner, og det er faktisk en god måde at fastholde det på. Jeg har så også gjort det, at mine mest anvendte figurer er på en hjemmeside, hvor man efterfølgende man finde dem. For jeg tegner mildt sagt særdeles grimt.

Projektoren kan skabe dovne tilhørere

Måske står denne betragtning for egen regning, men jeg har da før fanget mig selv i at lytte mindre til et foredrag, fordi jeg vidste, at jeg får tilsendt slides efter foredraget. Så kan jeg jo altid bare dykke ned i det det – velvidende at jeg aldrig kommer til at set på de slides.

Projektoren bliver en krykke for hukommelsen

Jeg kender ikke til statistik på området, men jeg har grund til at tro, at den mest omfattende årsag til brug af projektor skyldes, at man ikke kan huske det, man skal sige. Det er da helt forståeligt. Det kan være første gang, man skal sige noget, eller måske kan man kun holde dette foredrag en enkelt gang, og så vil det være meget tidskrævende at skulle kunne det udenad. Hvis du føler dig ramt af denne forståelige årsag, vil jeg nævnte dette tip for dig: Der er ingen grund til, at tilhørerne skal sidde og følge med i dine støttenoter. Der er absolut intet galt i at skulle hjælpe hukommelsen, men det kan også gøres på andre måder. Du kan fx lade være med at tilslutte computeren til projektoren og så bare bruge den som en form for teleprompter. Men du kan også sagtens have dine noter med og en gang i mellem sige, at du ikke kan huske, hvad du skal sige, hvorefter du kigger på noterne. Det har alle forståelse for, og det viser jo sådan set også, at du har forberedt det, du skal sige. Det kan endda give tilhørerne en tiltrængt pause mellem de mange ord.

Jeg håber, at disse betragtninger også gav dig nogle aha-oplevelser. Det kan sagtens være, at for dig, så er der masser af grunde, som opvejer de ti grunde, jeg her har listet op. Det kan også være, at du er uenig, og det skal du bare have lov til. Så længe du er reflekteret over brugen af projektor og ikke gør det, fordi det er det letteste, er jeg sikker på, at dine tilhørere også nyder godt af det.

God fornøjelse – med og uden projektor.

10 gratis måder, du kan få det optimale ud af jeres foredragsholder på

Kære foredragskøber

Efter at have holdt på den anden side af 700 foredrag, mener jeg, at jeg efterhånden har gjort nogle erfaringer, som er meget lette og gratis at implementere, så I får det optimale ud af de mange penge, I bruger på lokaler, forplejning og selvfølgelig foredragsholderne. Du gør helt sikkert allerede nogle af tingene i forvejen og måske endda alle. Men jeg ved, at der bestemt er mange, som kan bruge nedenstående råd.

For det første ved vi godt, at du er nervøs på dagen. Det er måske dig, der har foreslået foredragsholderen og gjort alt for at sælge dagen til kollegerne. Derfor tror jeg også, at du kan få lidt ro på, hvis du gør nedenstående til en tjekliste.

1: Giv os en god modtagelse, når vi ankommer

Nogle foredragsholdere er også nervøse, men alle er spændte. Vi sidder i bilen og tænker over, hvem det nu er, vi møder, og vi har jo også mange tanker at holde styr på i forhold til foredraget. Derfor er det så rart, når der er en kontaktperson, som vi enten har aftalt at mødes med, eller én der holder øje med, at vi ankommer. Det er ikke en behagelig start, hvis man selv skal gå rundt og prøve at finde en person, der ved noget om foredraget. Vi overlever selvfølgelig, men det er så let at gøre det, og det er bare rart at føle sig velkommen fra starten. For ikke så længe siden ankom jeg til en virksomhed, hvor jeg skulle tale i deres store lagerlokale for en stor flok medarbejdere. Jeg blev vel modtaget, og vi skulle lige tjekke lyden, inden folk begyndte at komme ind. Da vi går i gang med det, kommer en leder ud og råber, at vi skal stoppe med det samme. Han går hen til mig og siger, at jeg ikke skal forstyrre deres sælgere, for de skal jo sidde og sælge, så virksomheden har råd til mit foredrag. Der er sikkert en god grund til, at han følte et behov for at sige den besked til mig, men uanset erfaringen, er det altså lige en velkomst man skal ryste af sig, inden man kan sprede arbejdsglæde, være sjov og passioneret.

2: Sæt scenen inden foredraget

Jeg bliver ofte mødte med et ”Jamen, du starter vel bare, når du er klar”, og så skal vi få folks opmærksomhed og ellers bare gå i gang. Det kan vi selvfølgelig, men igen det koster ikke noget, at en person fra virksomheden rejser sig op og siger, at nu skal vi høre x, og det skal vi fordi… Selve præsentationen af foredragsholderen er vigtigt for nogle, men ofte gør vi det selv. Jeg synes dog, at det er endnu vigtigere, at der fra virksomhedens side lige bliver nævnt, hvorfor vi nu skal høre på vedkommende. Hvis en leder byder velkommen, men har for travlt til at være med og derefter går, så find en anden til at byde velkommen. Nogle gange oplever jeg også, at der bliver sat et kvarter af til velkomst og et kvarter af til gennemgang af dagens program, og så tager begge dele til sammen tre minutter. Nu er der pludseligt 27 minutter, som skal fyldes ud. De fleste foredragsholdere er glade for den ekstra tid, men det kan godt være en udfordring med 10 sekunders varsel at skulle tale næsten en halv time længere end planlagt.

3: Pauser er så vigtige

Nogle gange oplever jeg, at man starter med at fylde folk med morgenmad og kaffe, og så skal de sidde på deres flade i op til 2½ time og lytte. Det kan ganske enkelt ikke lade sig gøre. Læring bliver i hvert fald umulig, og der bliver et naturligt renderi af folk, der skal på toilettet. Der er en naturlig begrænsning på, hvor meget en hjerne kan rumme, og når den flyder over, er resten spild af tid og penge. Pausen giver plads i bægeret igen, benene bliver brugt osv. Hvis det er et arrangement for travle ledere, så læg evt. tre kvarter eller en time ind til at få arbejdet i løbet af dagen. Det er træls, at det er nødvendigt, men ellers sker der det, at alle pauser bliver brugt til at arbejde i, fordi driften tilbage på arbejdspladsen skal køre.

4: Rust os så godt som muligt til opgaven

Den bedste beslutning, jeg har taget som foredragsholder, er at sende et spørgeskema til alle kommende kunder. Her lærer jeg noget om baggrunden for foredraget, situationen pt, ønsker til output, og hvem der skal lytte osv. Men uanset om jeres foredragsholder bruger skemaer eller ej, så giv os så meget relevant viden som mulig. Det er så befriende at tale, når man ved, hvem man taler til, og hvad ønsket er. Inden jeg brugte spørgeskemaet, oplevede jeg, at mange først efter foredraget vidste, hvad deres ønsker og behov egentligt havde været, og det er jo en skam.

5: Vær glad for de, der er til stede

Nogle gange kan det være et åbent foredrag for alle eller et åbent foredrag i selve virksomheden. Som arrangør vil du forståeligt gerne have, at der kommer så mange som muligt, men mange er ikke dukket op. Det er, som det er. Du behøver ikke beklage, forklare eller undskylde overfor os, for hverken vi eller du kan gøre noget ved det, men det kan være en følelse, som smitter tilhørerne, og det påvirker foredragets output i høj grad.

6: Vi kan ikke kurere tømmermænd

Vi er glade for alkohol i Danmark. Også når vi er på kursus, måske endda især når vi er på kursus. Selvom det formelt set er to arbejdsdage, er vi væk hjemmefra, hvilket gør det ok at holde fest om aftenen. Jeg er på ingen måde imod dette. Det sociale sammenhold bliver måske endda allermest styrket ved aftenfesten og ikke ved næste dags foredrag om sammenhold. Men justér forventningerne til resultatet. Vi kan selvfølgelig noget i forhold til at få folk til at lytte, men når man sidder og kroppen skriger, at man skal gå i seng igen, så er man ikke klar til at lære. Vi vil typiske bruge humoren meget til at få folk til at vågne og kunne lytte, men det vil selvfølgelig tage tid fra det mere faglige indhold. Og hvis du ved, at folk vil være ramte dagen efter, kan det være en god idé at forberede os på det. Jeg har før skulle tale for 80 ledere, hvor der mødte 17 frem om morgenen pga. tømmermænd. De tre af dem kom direkte fra baren. Det kræver lidt unødvendige ressourcer at skulle mande sig op til det, så hvis man ved i forvejen, at det plejer at være tilfældet, bliver man ikke overrasket.

7: Står stole og borde fornuftigt i rummet?

I 99 procent af tilfældene stiller vi borde og stole, som de stod i skolen inkl. ”kateter” ved foredragsholderen. Jeg har aldrig set en foredragsholder bruge dette kateter til noget. Det bliver hele tiden en sjov dans rundt om bordet. Fjern også gerne stole og borde, hvis de ikke skal bruges. Jeg har også god erfaring med at stille borde op foran den forreste række stole, hvis der er stoleopsætning uden borde. Ingen kan nemlig lide at sidde på forreste række, men er der et ”værn” i form af borde, så er det ikke så farligt at sætte sig der. Og det er bare lidt underligt at tale til folk, der i udgangspunktet har sat sig så langt væk som muligt.

8: Alle er tilhørere

Jeg ser ofte, at foredragskøberen og evt. lederen / lederne sætter sig et andet sted end resten af tilhørerne. Måske sidder tilhørerne på stolerække, og så sætter køberen og lederen sig ude langs siden eller bare står nede bagved. Jeg ved ikke helt, hvad rationalet er, men jeg tror, at man forståeligt nok er meget nysgerrig på tilhørernes reaktioner på foredragsholderen, så de vil gerne kunne sidde og se på dem imens. Men folk føler sig udstillet, når de på den måde skal sidde og betragtes. Er du tilhører, så sæt dig blandt tilhørerne. Du kan bare spørge foredragsholderen bagefter, hvordan tilhørerne så ud. Det ser vi meget på.

9: Undervurder aldrig frisk luft

Luften bliver naturligt hurtigt dårlig, når mange mennesker sidder i et rum. Man kan se, at det starter med, at folk bliver røde i hovedet. Så bliver de sløve, begynder at gabe og bliver let distraheret. Det kan selvfølgelig være os, der er ekstremt kedelige, men når man åbner et vindue, er det som at se folk få livet tilbage. Mange konferencesteder har dyre anlæg til at give frisk luft, men et åbent vindue slår alt. Det påpeger igen betydningen af pauser.

10: Lav en god afrunding

Et foredrag skal være bygget op, så det i sig selv har en god afrunding, men det afrundingen på foredraget og ikke arrangementet, formiddagens program, fyraftensmødet eller hvad der nu er konteksten for foredraget. Hvis det sidste ord bliver sagt af foredragsholderen, giver det sådan en lidt underlig stemning, hvor tilhørerne kigger sig lidt omkring, venter på at nogen siger noget, hvorefter de rejser sig forvirret og går. Det er ganske gratis lige at vende et par pointer fra foredraget og sætte det i relation til jeres hverdag og så sige tak for i dag. Husk at sætte tid af til dette. Bed foredragsholderen om at stoppe 5-10 minutter før, så I får sat et godt og meningsfuldt punktum.

Se foredrag med Tommy Krabbe
Forespørg på Tommy Krabbe

Send os nemt en forespørgsel. Du får lynhurtigt svar på eksempelvis pris og dato.

  • Dette felt er til validering og bør ikke ændres.

Eller ring til os på

Tlf: 35 12 12 99
Tommy Krabbe
Tommy Krabbe

5 ud af 5 stjerner

Tommy var yderst velforberedt og veloplagt og gave et brag af et foredrag, hvor han fik alle med.

Jonas Andersen - HK Hovedstaden Se alle referencer